Free Club Music Player








Get Your Own Scroller




Friday, August 8, 2008



KUALA LUMPUR 7 Ogos – Datuk Seri Anwar Ibrahim mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan pada Jun lalu.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu membuat pengakuan tersebut sejurus kertas pertuduhan dibacakan terhadapnya yang didengar di hadapan Hakim S.M. Komathy Suppiah pada prosiding pukul 10.15 pagi.

Beliau dibebaskan dengan jaminan RM20,000 dan kes itu akan disebut semula pada 10 September ini.

Ketika ditanya apakah pengakuannya, Anwar dengan nada keras mendakwa pertuduhan itu dibuat dengan niat jahat dan khianat.

‘‘Saya tidak bersalah,” kata bekas Timbalan Perdana Menteri itu yang berusia 61 tahun pada 10 Ogos ini.

Pertuduhan menyebut bahawa Anwar didakwa melakukan perbuatan itu pada 26 Jun 2008 antara pukul 3.01 dan 4.30 petang di Unit 11-5-1, Desa Damansara Kondominium No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini.

Peguam Cara Negara, Datuk Idrus Harun yang mengetuai pasukan pendakwaan memohon satu tarikh sebutan pada September ini untuk memberi masa kepada pihak pendakwa raya mempertimbangkan sama ada hendak memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi mengikut peruntukan Seksyen 418A Kanun Tatacara Jenayah.

Idrus mengendalikan pendakwaan bersama Ketua Bahagian Pendakwaan Jabatan Peguam Negara, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden; Timbalan Ketua Bahagian Pendakwaan (Operasi), Mohamad Hanafiah Zakaria dan dibantu Timbalan Pendakwa Raya, Shamsul Sulaiman.

Barisan sembilan peguam bela Anwar yang diketuai oleh Sulaiman Abdullah bersetuju dengan permohonan itu, namun menyatakan beliau berharap pendakwa raya akan juga mempertimbangkan dengan bijaksana untuk meneruskan kes tersebut.

Lapan peguam bela lagi ialah R. Sivarasa, Leela J Jesuthasan, Sankara Nair, Edmund Bon, Saiful Izham Ramli, Amer Hamzah Arshad, Latheefa Koya dan Mohd. Razlan Jalaludin.

Sehubungan itu, Komathy menetapkan 10 September ini untuk sebutan semula kes terhadap Anwar.

Di samping itu turut hadir, dua peguam pemerhati dari Majlis Peguam, Rajpal Singh dan George Varughes serta Zamri Idrus mewakili mangsa kes itu.

Mahkamah juga dimaklumkan kehadiran empat peguam pemerhati mewakili International Federation For Human Rights, Forum Asia dan Human Right Watch.

Sulaiman kemudian memohon supaya anak guamnya itu dibebaskan dengan ikat jamin dan menyatakan bahawa pendakwa raya tidak membantah.

‘’Biarlah pendakwa raya nyatakan jumlahnya,’’ ujar beliau.

Idrus bangun sambil mencadangkan: ‘’RM20,000 dengan seorang penjamin dan dikenakan syarat pasport antarabangsa tertuduh diserahkan kepada mahkamah.’’

Sulaiman lalu memaklumkan bahawa Anwar bakal bertanding kerusi Parlimen dan juga akan menimbulkan masalah jika pasportnya diserahkan kepada mahkamah kerana beliau sering ke luar negara.

Beliau meminta mahkamah menggunakan budi bicara tidak mengenakan syarat agar Anwar menyerahkan pasportnya.

Selain itu, Sulaiman juga memohon mahkamah melaksanakan pertimbangan supaya Anwar dikenakan bon jaminan peribadi.

Sulaiman memberitahu bahawa sebelum ini Anwar telah diberikan jaminan polis sejak Julai lalu. (Pihak polis membebaskan Anwar setelah disoal siasat dan memberi keterangan berhubung kes itu).

Idrus berkata: ‘’Kes ini didakwa di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang tidak boleh dijamin namun mahkamah boleh gunakan budi bicara untuk membenarkan jaminan. Jika disabitkan kesalahan hukuman ialah penjara sehingga 20 tahun dan boleh dikenakan sebat.’’

Sulaiman memohon mahkamah memberikan pertimbangan.

Komathy berkata: ‘’Mahkamah ingin bertanya kepada pegawai penyiasat sama ada tertuduh memberi kerjasama kepada polis.’’

Pegawai penyiasat, Deputi Supritendan Jude Parreira bangun dengan spontan menjawab: ‘’Ya.’’

Komathy berkata lagi: ‘’Sulaiman mencadangkan supaya mahkamah mengunakan budi bicara di bawah Seksyen 388(2) Kanun Tatacara Jenayah dengan menyempurnakan bon tanpa penjamin supaya ia hadir seperti yang diperuntukkan selepas itu. Menurut peguam, tertuduh tidak mungkin melarikan diri.’’

Idrus segera menyampuk: ‘’Ada kemungkinan.’’ Galeri awam yang penuh sesak dan ada setengahnya terpaksa berdiri sehingga kedengaran riuh.

Sulaiman yang membantah, berhujah bahawa mahkamah ada budi bicara untuk melaksana pemohonan Anwar walaupun kes itu jarang berlaku.

‘‘Ini kes kali kedua,’’ kata Sulaiman yang mencetuskan ketawa para hadirin di mahkamah.

Namun Idrus membantah dengan alasan pertuduhan adalah serius yang membawa hukuman sehingga 20 tahun.

Beliau mencadangkan ikat jamin terhadap Anwar memerlukan seorang penjamin.

Komathy berkata: ‘’Seseorang itu tidak bersalah selagi dia belum dibuktikan bersalah. Ikat jamin untuk memastikan tertuduh hadir ke mahkamah. Saya tidak fikir Datuk seri Anwar akan melarikan diri. Mahkamah benarkan dia dijamin RM20,000 tanpa penjamin.’’

Sebelum mahkamah mengakhiri sidang, Komathy bertanya Anwar mengenai hari jadinya pada 10 Ogos ini.

Anwar menjawab: ‘’Ya.’’

No comments:

Get your free legal music downloads Blog